Jag kom nyligen hem från en dags vistelse i Ludvika hos min vän Niclas. Vi kollade bland annat på nya husvagnar hos Kanon-Kurt och LW Husvagnar i Smedjebacken. Mer om det framöver…

Bjölseth 560 DL 2

Hos Momby Husvagnar finns en begagnad Bjølseth 560 De Luxe från 1991. Bjølseth byggdes från 1954 till 2006 och upphovsman var Edvin Bjølseth. I perioder såldes märket i Sverige, bland annat från sent 80-talet fram till 1993 då flera utländska fabrikat slutade importeras.

Bjølseth gjorde sig kända för att prioritera kvalitét. I en tv-intervju från sent 70-tal berättade ledaren Odd Engebretsen att fabrikens kapacitet var 1000 vagnar men de gjorde endast 500. Kvalitet gick före kvantitet.

Personalen på fabriken i Jømna i Elverum fick gå långa provanställningar innan de kvalificerade sig för fast anställning. Fick de nys om att vagnar sålda i Sverige var otäta kom de över och tätade dom. Precisionen i inredningen, som för övrigt var monterad med skruv (gick att plocka bort lika lätt) var så hög att inredningen i princip ”sögs fast” på plats och inga lister behövdes för att täcka skarvar, för några sådana fanns ju inte.

En norsk journalist berättade för mig att de mest välbyggda Bjölseth-vagnarna gjordes sent 80- och tidigt 90-tal. Han berättade också att de sista modellåren var något sämre ur den aspekten. Kvaliteten motsvarade inte den höga prislappen och kanske var det därför märket inte kunde leva längre.

A few days ago when visiting dealer Momby Husvagnar I saw this Bjølseth 560 De Luxe made in Norway. They were made from 1954 to 2006 and founder was Edvin Bjølseth. They were sold in Sweden in periods, for example from 1989 to 1993 when some foreign brand disappeared. 

Bjølseth was know for their high quality. In an interview from the late 70s the leader Odd Engebretsen explained that the factory had a capacity to make 1000 caravans a year but they only made 500. Quality was more important the quantity. At the factory in Jømna in Elverum the staff were put on trial for a long probationary employment being qualified for real employment. And when they found out that caravans sold to sweden were leaking they went over to fix it. The attention to detail was so high that the interior fitted just right like it didn´t need fixing in place. And there was no need for adding trim to cover the spaces between the interior details because there wasn´t such a thing. 

A norwegian journalist told me once that the best built Bjølseth caravans were from the late 80s and early 90s. He also told me that the last ones were a bit less well made. The quality didn´t match the high price tag and maybe thats the reason the factory didn´t survieve.