Efter ca 1,5 år av inga uppdateringar på denna blogg så förklarade jag den nyligen upplivad. Att uppdateringarna har uteblivit har sina skäl, och nedan sammanfattar jag vad som hänt under denna tid…

Mars 2018
Tidigt denna månad kopplade jag på min SMV 525 på svarta Mercan och flyttade upp till Stockholm. Efter nästan 6 år på Borås Husvagnstjänst var det dags att gå vidare och börja som reporter på tidningen Husbil och husvagn.  Jag bodde en period på Flatenbadets Camping i Skarpnäck.

IMG_0038 liten

April 2018
Strax innan Valborg hade jag hittat ett bättre ställe att bo på. En gård ute i Färentuna ca 3,5 mil från stan. Detta var mer likt Fritsla där jag bodde förr. Mer i min smak alltså.

IMG_0266 liten

Maj 2018
Den här månaden åkte jag till Barcelona och konventet ShowTimeCon. Jag är ett stort fan av skådespelaren Henrik Holm från norska ungdomsserien Skam. Det var kul att träffa honom.

IMG_0484 liten

Juni 2018
Att jobba på redaktionen innebar en del intressanta resor, som tex Hobbys presskonferens i Tyskland. Jag körde redaktionens bil ner till Göteborg och åkte färja till Kiel.

IMG_0585 liten

Juli 2018
Nu var det semestertider, och mina planer var ganska storslagna. Tillsammans med tre vänner åkte jag till Amsterdam med bil. Vi åkte via Danmark och Tyskland och övernattade på hotell i Tyskland både på ned och uppresan. Amsterdam är en mycket vacker och spännande stad. Senast jag var här var i februari 2014 i regnigt och kyligt väder. Jag sökte projektarbete på KIP Caravan i Hoogeveen. Och ja, ni kan ju ana vad det blev av det?

IMG_0889 liten

Hemkommen från Amsterdam packade jag min bil med campingprylar för en roadtrip till Norge. Mitt favoritland. Jag sträckkörde genom Sverige och spenderade första natten i tältet strax efter landsgränsen. Dag två besökte jag Anders Nataniel Dahl, en facebookvän jag haft sedan 2013. Anders bor i Valdres kommun och är också husvagnsintresserad.

IMG_0970 liten
Hemma hos Anders spenderade jag ett dygn. Det blev såklart mycket husvagnssnack.

Därefter styrde jag mot Geiranger, turistorten jag stannade till i hösten 2017, men då i typiskt norskt höstväder. Jag ville se Geiranger igen i fint väder men också hinna njuta av atmosfären innan orten spolas bort av den tsunamivåg som kommer uppstå som ett resultat av att Åkernäsfjället en bit bort kollapsar och rasar ner i fjorden. Det kommer ske en vacker dag, men ingen vet exakt när. Efter Geiranger fortsatte jag färja till Hellesylt, för att sedan åka till en camping utanför Trondheim och hälsa på Arve-Henning Solvang som jag lärde känna på min första Norge-resa. På hemvägen åkte jag till Oslo och umgicks med några Skam-kompisar.

IMG_0977 liten

Augusti 2018
Nu var det så dags för husvagnsnördarnas julafton. Caravan Salon i Düsseldorf. Jag, Micke och Claus bodde på hotellet och flög dessutom första klass ned. Som vanligt fanns det mycket kul att se. En favoritdel för mig är utställningen med gamla vagnar. Här syns en gammal finsk Solifer.

IMG_3167 liten

Jag deltog också på SMV:s 70-årsträff på Gustavsviks Camping i Örebro.
IMG_1272 liten

I slutet av denna månad fick jag så beskedet att min anställning på OK-förlaget tyvärr skulle upphöra inom kort, på grund av en snävare budget. Tråkigt, men sant. Detta var jobbigt för mig, men någonting jag helt enkelt fick acceptera. Jag startade upp egen frilansverksamhet och började göra uppdrag, t ex att rapportera från Elmia-mässan.

IMG_1437 liten

September 2018
Efter att ha blivit uppsagd från jobbet kunde jag i alla fall trösta mig med att jag hittat en välvårdad Polarvagn till bra pris. SMV:n började kännas för gammal för att bo i permanent.

IMG_1408 liten

Oktober 2018
På grund av en mycket kostsam semester och brist på heltidsjobb behövde jag en ny huvudsyssla. Efter lite sökande hamnade jag på en ICA-butik i Skå på Färingsö. Det var något nytt, jag hade aldrig jobbat i butik förut bortsett från när jag hade prao i skolan. Att sitta i kassan var trevligt, men oj vad man behövde lära sig.

November 2018
Min bränsleslukande Mercedes S-klass, som jag förövrigt stylat lite med svarta stötfångare och nya sommarhjul började kännas mer och mer opraktisk som bruksbil, främst då den är väldigt bränsletörstig. Efter ett visst övertalande köpte jag en kompis Saab 9-5 automat från 2000. Det blev minst sagt ett kortvarigt ägande, motorlampan började lysa och den stannade på vägen hem från jobbet. Det var vatten i oljesystemet och bilen dödförklarades. Ett tag senare kom en bilskrot och hämtade åbäket.

IMG_0234 liten

December 2018
I början av månaden reste jag till Oslo och deltog på ett konvent med temat Skam åter igen. Denna gång var jag med och hjälpte till en del. Mercan höll även denna resa.

Januari 2019
Jobbet på ICA var på deltid och räckte inte för att bekosta en livsstil som endast gick ut på att knega, äta och sova. Tack vare kontakter fick jag snabbt heltidsjobb på Widrikssons Åkeri som budbilschaufför. I början gick det trögt, jag körde i diket och fastnade med bilen flera gånger pga dåligt väglag och mycket snö. Dessutom fortsatte strulet med att hitta en bruksbil samtidigt som Mercan havererade mitt i natten och fick bärgas hem. Jag köpte en Volvo 850 för två lakan men den brann upp på väg från besiktningen. Därefter fick det bli en Peugeot Cabriolet med läckande tak och ingen kupéfläkt.

Februari 2019
En något uppgiven Husvagnsjohan besöker Caravan Stockholm i Kista, för att sedan resa upp till Söderhamn och ta över en bil som min farbror haft.

volvo v70

De kommande månaderna bjöd inte på något speciellt.

Juni 2019
Jag fick frågan av åkeriet om jag kunde tänka mig att jobba på terminalen som lagerarbetare över sommaren. Trött på stressen med leveranser av matkassar tackade jag ja. Några månader i kylrummet med hemkomst vid midnatt varje vardagskväll fick mig dock att tröttna tillslut.

Juli 2019
Min tre veckor långa semester spenderades i lugn och ro, bortsett från jobbet med att få min bil genom besiktningen.

September 2019
Jag söker nytt jobb på Hertz biluthyrning och blir kallad till intervju. Allt går bra och nu är jag anställd på Hertz sedan 1,5 månader tillbaka. Jag trivs bra. Extraknäcker fortfarande som chaufför på Widrikssons.

För att sammanfatta det hela så har detta varit en period som haft stor påverkan på mig. Det har varit jobbigt i perioder, men jag har ändå känt att motgångarna gjort mig starkare. Det är så livet fungerar, man kan inte vika sig för minsta motgång. Då är det bättre att se det positiva och lära sig hanterade de jobbiga perioderna. Det som inte dödar, det härdar.

1. Mac
    Nov 16, 2019

Bra kämpat!
    Följer med spänning fortsättningen på din blogg!