På 90-talet dog flera svenska husvagnsmärken ut. Ett sådant var Öggestorp, som gick i konkurs 1995 och köptes upp av Kabe. Här är märkets historia.

1963 började en man vid namn Bertil Larsson bygga LBE-vagnen i Småländska Öggestorp. Bertil hade tidigare arbetat på Kabe i Tenhult. 1968 bytte märket namn till Öggestorp. Det som kännetecknade Öggestorp var en hög kvalitetsnivå, som på många andra vagnar på den tiden.

1969 fanns tre modeller, 1500 med karosslängd 3,05 meter och totalvikten 700 kg. Populär var 3,75 lång och vägde 900 kg. Störst var Suverän med längden 4,05 meter och totalvikt 1000 kg. 1970 återstod endast Populär samtidigt som Comfort med längden 4,35 meter presenterades. 1976 presenterades Drabant och Drabant S, båda med karosslängden 5,30 meter och totalvikten 1200 kg. Till modellåret 1978 försvann modellen Populär. 1979 presenterades Regent med karosslängden 5,80 meter och boggie-axel.

1987 fanns tre modeller att välja på. Comfort 520 med tjänstevikt 940 kg och totalvikt 1160 kg. Regent 580 Boggie hade tjänstevikt 1110 kg och totalvikt 1340 kg. Både 520 och 580 var vit och orange på exteriören. Störst var nyheten President 630 med en helgjuten kaross utan skarvar. De rundade hörnen sades ge bättre köregenskaper. 630 var vit och blå exteriört. Invändigt fanns bland annat ugn och 155 liters kylskåp. Samtliga modeller hade snarlik planlösning, med sittgrupp i vardera ände och med kök och hygienutrymme i mitten.

10251412_744775738886720_647000850_nPresident 630

1994 lanserades modellserien Collibri av Öggestorps VD Mats Svensson. Den hade en säregen karossform och fanns i två storlekar, 500 och 560. Bland de klassiska modellerna bestod Baron 590 och President 650.

1995 gick Öggestorp i konkurs. Kabe köpte bolaget och inredde de gamla Öggestorp-lokalerna för eget bruk.

Öggestorp Caravan AB existerar än idag i Tenhult som återförsäljare för Adria. I slutet av 2015 tog Kabe Försäljning AB tagit över och driver det vidare.

Stort Tack till Björn Lahus som bidragit med material för detta inlägg.

In the 1990s a lot of Swedish Caravan brands dies out. One of them was Öggestorp that Went bankrupt in 1995 and was bought by Kabe. Here is their history. 

In 1963, a man named Bertil Larsson build a caravan named LBE-vagnen in Öggestorp, county Småland. Bertil had previously worked at Kabe in Tenhult. In 1968 the brand name changed to Öggestorp. What characterized Öggestorp was a high level of quality, like many other caravans of the time.

In 1969 there were three models, 1500 with a body length of 3.05 meters and total weight 700 kg. The Populär was 3.75 m long and weighed 900 kg. The largest was the Suverän with a length of 4.05 meters and total weight 1000 kg. In1970 only the Populär remained whilst the Comfort with the length of 4.35 meters was presented. In1976 the Drabant and Drabant S was launched, both with a body length of 5.30 meters, and the total weight of 1200 kg. For model year 1978 the Populär disappeared. In 1979 they presented the Regent with a body length of 5.80 meters and twin axle.

In 1987 there were three models to choose from. Comfort 520 with curb weight 940 kg and the total weight of 1160 kg. Regent 580 twin axle had a curb weight of 1110 kg and the total weight of 1340 kg. Both 520 and 580 were white and orange on the exterior. The new model for the year was the President 630 with a one-piece body without joints. The rounded corners were said to provide better handling on the road. The 630 was white and blue on the exterior. The interior included oven and 155-liter refrigerator. All models had similar floorplan, with seating at each end and with a kitchen and washroom in the middle.

In 1994 the CEO Mats Svensson launched the new Collibri-range. It had a distinctive body shape and came in two sizes, 500 and 560. Of the traditional models the Baron 590 and President 650 remained. In 1995, Öggestorp went bankrupt. Kabe company bought and furnished the old Öggestorppremises for their own use.


Öggestorp Caravan AB still exists today in Tenhult as distributor for Adria. In late 2015, Kabe Försäljning AB taken over and run it on.

Thanks to Björn Lahus who contributed with material for this post.