Expansionen fortsätter. Borås Husvagnstjänst utökar flottan med fler husvagnar. Den senaste månaden har jag varit i Falun, Ängelholm och Bålsta för att köpa vagnar till uthyrningen. Till Falun följde Anders med. Idag åkte jag till Eksjö i Småland och köpte en till. En Kabe Safir 590 GLE från 1990.

IMG_2574

Denna modell är intressant. Det var den första versionen av Safir som var enkelaxlad, och premiäråret var faktiskt 1990. Året innan, 1989, hade vagnarna samma kaross och färgsättning, men då fanns bara Safir 590 med boggie. Även storleken under, Smaragd, fanns med boggie (Smaragd 540 XL). Då för 25 år sedan var vagnarna så lätta att det gick att ha boggie-axel utan att vikten översteg den på dagens enkelaxlade. Frågan är, när kommer trenden vända och husvagnar blir lättare i allmänhet?

kabe

IMG_2576Jag stannade och tankade i Ulricehamn på vägen hem.

IMG_2577När jag var hemma var kl ca 16:45. Det blir verkligen mörkt tidigt denna tid på året.

The expansion continues. Borås Caravan Service expands its fleet with more caravans. This past month I have been in Falun, Ängelholm and Bålsta to buy caravans for the rental business. The trip to Falun I was joined by Anders. Today I went to Eksjö in Småland and bought another one. A Kabe Safir 590 GLE from 1990.

This model is interesting. It was the first version of the Safir that was single axled, and the first year was actually 1990. The year before, in 1989, all Kabe models had the same body structure and coloration, but then the Safir 590 only had twin axle. Even the smaller model Smaragd was available as a twin axle  (Smaragd 540 XL). Then 25 years ago, the caravans where so light that it was possible to have the twinaxis without weight exceeded  today’s single-axled vans. The question is, when will the trend turn and caravans get lighter in general?

On the way home I refuled in Ulricehamn. It was dark when I got home. It becomes dark very early this part of the year.