Nu börjar Sveriges största mässa om husvagnar och husbilar gå mot sitt slut. Som vanligt har det varit mycket inspirerande, speciellt med tanke på alla möten med branschmänniskor. I början trodde jag att det skulle vara svårt att fylla ut de fem dagarna med aktiviteter, men det har faktiskt gått bra.

Här är lite fler bilder från dagarna som varit…

IMG_9084

Ove Ek är säljare på Kurts Husvagnar i Ludvika. Dit brukar jag alltid åka när jag besöker min vän Niclas som bor i närheten.

IMG_9097 liten

I montern tillhörande Husvagn På Väg och CampingSverige stod även Mia Svensson från företaget Original People, som designar och säljer personliga dekaler som bland annat kan sättas på bilen, eller kanske husbilen eller husvagnen.

IMG_9125 liten

En rolig grej är att Tabbert är tillbaka på den svenska marknaden.

IMG_9092 liten

Det är denna camper från S-Karosser som jag ska testa några veckor.

IMG_9141 liten

Här på Elmia är det premiär för LMC Husvagnar. Här är modellen Style 490 K med barnkammare.

IMG_9182 liten

Style 540 K är en lite större modell med liknande planlösning.

IMG_9145 liten

Även Sunlight och Dethleffs husvagnar gör entré på den svenska marknaden.

IMG_9170 liten

Magnus Wetterö var tidigare VD för Mobile Living Group men är nu en av ledarna av Swift Norden samt Fritidsbilen.se. Läs gärna mitt tidigare inlägg om dem.

IMG_9044

Hobby har redan presenterat sin Prestige 620 CL, men denna är ännu nyare. Prestige 620 CKF har också en extra stor sittgrupp bak, men med dubbelsäng och våningssängar fram.

IMG_2181

Tidningen Husbil & Husvagn hade en tävling där man kunde vinna en elcykel om man röstade på vilken som skulle bli Sveriges bästa ställplats. På bilden framgår det hur stort trycket vid montern blev tack vare detta.

IMG_2172

Björn Lahus är med största säkerhet Norges mest kunniga husvagnsentusiast. Detta var första gången vi sågs i verkligheten, efter att ha varit Facebookvänner ett tag.

Pictures from the Elmia Fair
Soon the largest exhibition of caravans and mobile homes in Sweden come to an end. As usual, it has been very inspiring, especially considering all the meetings with people in the industry. In the beginning I thought that it would be difficult to fill the five days with activities, but it has actually gone well. Above are some more pictures from the past days.
Ove Ek is a salesman at Kurt’s Caravans in Ludvika. I always go there when I visit my friend Niclas who live nearby.
In the stand belonging to the magazine Husvagn På Väg and CampingSverige was also Mia Svensson from the company Original People, which designs and sells custom stickers that can for example be put on the car, or perhaps the motorhome or caravan.
A funny thing is that Tabbert caravans is back on the Swedish market. The camper which I’ll test a few weeks is shown above. Here at Elmia is the premiere of LMC caravans in Sweden. Above is the model Style 490 K with bunk beds. Style 540 K is a slightly larger model with a similar floorplan.
Even Sunlight and Dethleffs caravans make entry into the Swedish market.
Magnus Wetterö the former CEO of Mobile Living Group but is now one of the leaders of Swift in the Nordic countries and Fritidsbilen.se. Please read my previous post about them.
Hobby has already presented its Prestige 620 CL, but this is even newer. Prestige 620 CKF also has an extra large seating area in the rear but with a double bed and bunk beds in the front.
Magazine Husbil & Husvagn had a contest where you could win an electric bicycle if you voted on what was to become Sweden’s best parking spot for motorhomes. The picture above shows how big the pressure at the booth was thanks to this.
Björn Lahus is most certainly Norway’s most knowledgeable caravan enthusiast. This was the first time we met in real life, after having been Facebook friends for a while.

  1. Gunnar Carlson
    Okt 07, 2015

    Hej Johan, måste börja med att jag uppskattar din blogg!

    Vi har haft husvagn i nästan 25 år (men är bara inne på vår andra vagn). Vi ligger aldrig så länge som en hel vecka på samma plats, 3 dagar är det vanligaste. Därför uppskattar vi om vagnen är lätt att dra och smidig att hantera både på vägen och vid rangering (mover äter ju mycket av lastvikten). Samtidigt vill vi både ha långbäddar och kunna köra ekipaget på B-kort … Fram tills i år har jag uppfattat att trenden för husvagnar är större, bredare och tyngre … Därför var det glädjande att hitta en del vagnar som är mindre, smalare och lättare, t ex Sunlight C40 och Hobby 460 on Tour. Hoppas trenden håller i sig. Vad tror du, kommer det fler smala och lätta vagnar till 2016?

    Reply
    • Johan
      Okt 07, 2015

      Hej Gunnar!

      Jättekul att du gillar bloggen, det uppskattas med feedback:)
      På husvagnsmarknaden utvecklas det åt olika håll storleksmässigt. De stora vagnarna blir ännu större, men små vagnar är också på uppgång. Så verkar det så i alla fall. Fritidsvagnen är ju ett exempel. Så man kan säga att valmöjligheterna blir fler. Jag håller dock med dig om att husvagnar har blivit för tunga och stora i allmänhet. Själv föredrar jag också att ha en smidig vagn, även om jag ska bo permanent i den. Vi får se hur marknaden utvecklas i framtiden. Vad har ni för vagn?:)

      /Johan

      Reply
      • /Gunnar Carlson
        Okt 08, 2015

        WILK S3 490 årsmodell 2008. Vi trivs i den och utrustningsnivån är helt i nivå med mycket som säljs nytt idag. Fast jag skulle gärna avstå en av de tre brännarna på spisen mot mer avställningsyta. Jag undrar varför tre brännare har blivit standard i husvagnar? Vi har aldrig använt mer än två samtidigt och jag har heller aldrig stött på någon som säger att de använder tre brännare samtidigt. Långliggare som lagar mycket mat brukar ju ha elplattor i förtältet och sådana som vi, som flyttar runt mycket, verkar klara sig med mat från en/två brännare och/eller grill …
        Vagnen är 230 bred och eftersom vi gärna vill åka ”mindre” vägar skulle det vara smidigt med en smalare vagn. Och det skulle vara smidigare att rangera, särskilt för hand, med en lättare vagn. Därav mitt intresse för lättare/smalare på Elmia. Fritidsvagnen är liten och lätt, men saknar långbäddar och toa.

        Reply
        • Johan
          Okt 09, 2015

          Jag håller med dig, två spis-lågor är nog. Är man på resande fot i husvagn brukar det bli ganska enkel matlagning. Skulle kanske en Hobby On Tour 460 HL vara något? Den har långbäddar och är 210 cm bred. Även Kip har en modell som heter Vision 41 TCB där man kan göra två långbäddar av sittgruppen. Dock så har man ingen extra sittgrupp när det väl är nedbäddat. Tyvärr finns Kip ej heller i Sverige. Men det är bra att ni trivs med er Wilk:)

          Reply
          • Gunnar Carlson
            Okt 17, 2015

            Hobby onsdag torsdag 460 är ett riktigt intressant att alternativ… Förutsatt att det fungerar med lastvikten och man kan få till en rimlig affär.

          • Johan
            Okt 24, 2015

            Lycka till:)