¨
Niesmann + Bischoff GmbH är en av de främsta leverantörerna av exklusiva husbilar. Huvudkontor och fabrik ligger i Polch, Rheinland-Pfalz där man bygger ca 400 enheter per år, fördelade på de två serierna Arto och Flair. Antalet anställda är cirka 170. Företaget leds av Hubert Brandl som ansvarar för marknadsföring och försäljning, samt Tobias WeiB som ansvarar för produktion, teknik och inköp. Sedan 1996 ingår Niesmann + Bischoff i Erwin Hymer Group.

Flair – husbilen som är före sin tid
Med Niesmann + Bischoffs nya ansikte är Flair av årsmodell 2015 den mest personbilsinspirerade linermodellen. Flair är nu inne på sin femte generation och får nu en design i stil med den som Arto fick till modellåret 2014. Bakom de sköna linjerna finns smarta detaljer som t ex backkameran dold i emblemen på bakpartiet. Flair 2015 är baserad på Iveco Daily-chassi med 7,2 tons totalvikt. Golvet är dubbelt med ett innergolv hela 48 mm tjockt och tillverkat i 2-sidig aluminiumsandwich.

De nya exteriöra luckorna av bussmodell kännetecknar de nya Flair-modellerna Med dessa förenklas åtkomsten till funktioner som vattentank, gasol och garageutrymme. Även luckorna är tillverkade i sandwichelement bestående av aluminium och glasfiberarmerad plast, med isolering i styrofoam. Luckorna öppnas lätt med en hand och hålls öppna med gasfjädrar.
Färskvattentanken är nu på 370 liter istället för 300 som tidigare. Instrumentpanelen får ny design och fler förvaringsutrymmen klädda i konstläder. Stolarna har blivit bekvämare och bordet i sittgruppen kan nu vridas och skjutas i flera riktningar.

Flair erbjuds fortsatt i 8 planlösningar. Samtliga modeller har fått nya modellnamn för att underlätta
förståelsen för vad de betyder.

820 B (tidigare 710i W)
820 L (tidigare 710i CW)
870 L (tidigare 800i LW)
870 BE (tidigare 800i EBW)
870 E (tidigare 800i CEBW)
920 F (tidigare 800i CFBW)
920 FB (tidigare 800i FBW)
920 LE (tidigare 800 LEBW)

Här är en lista på övriga nyheter på Flair 2015:


• Nya högtalare i instrumentbrädan, dolda bakom tyg; i bodelen förbättrat ljud och ny design med kromgaller
• Koncept för bättre runt-om-sikt med bättre sikt snett framåt/vänster från förarplatsen
• 3 handskfack upptill (standard Iveco)
• 24 tumt TFT med DVD-spelare istället för 22 tum. Ny generation med 180 grader bildvinkel
• Mindre Subwoofer med samma ljud
• Backkamera bakom linjeemblem på bakgaveln (tidigare kamera utgår)
• Automatisk luftkonditionering med pollenfilter
• Helluftsfjädring nu i kombination med spårviddsökning
• Tak av glasfibervävarmerad, mycket stark plast med gelcoat (1 mm tjock)
• Garageluckorna är som standard försedda med elektrisk låsning och stängningshjälp (som bodelsdörren)
• Från januari: Motoralternativen 170 och 205 hk kan som tillval kombineras med ZF automatlåda
• Djupare kökslådor, tack vare att gasolutrymmet flyttats framåt; under lådan nu med plats för 1,5 l flaskor
• Ny Alde 3020 värmepanna (Värme och varmvatten alstras var för sig, med separat avstängning av vatten – från/stand by / prioritet – minskar gasolåtgången)
• CBE Manöverpanel med modern design
• Ny engreppsblandare
• Djupare tvättställsskåp med ny inredning
• Utvändig design och färgsättning som Arto; tillval: ClouLine Design, Maxidekor och lackering Champagne Metallic.

Höger sida:
• Framtill placerad gasolutrymme med plats för 2 gasflaskor, passar även på de nya tyska 14-kg-flaskorna, därbakom lastutrymme åtkomligt från båda sidor (bredare i modeller med långsoffa); OBS: Lastutrymmet är redan som standard så djupt nedsänkt att en dryckesback får plats.
• Lastutrymme till vänster om bodelsdörren: utrymme för luftkonditionering (tillval) med stuvningsutrymme ovanför; utan luftkonditionering stort lastutrymme.

Vänster sida:
• Framtill lucka för startbatteri och bränslepåfyllning (OBS: Som standard även en mindre lucka för bränslepåfyllning och avtappningsslang); Aluminiumlådan intill batteriet avsedd för teknik för hydrauliska stödben – annars stuvutrymme.
• Därbakom lastutrymme åtkomligt från båda sidor
• Därbakom serviceutrymme; OBS: Kommer att ändras till fack med optimerad uppdelning

På tillvalssidan blir det flera tillskott på 2015 års Flair. Nu finns följande:
• Automatlåda ZF8HP (momentomvandlare)
• Skinnklädd ratt
• Strålkastare, dimstrålkastare och kurvljus med LED-teknik
• Komfortstolar med stolvärme och svankstöd
• ClouLine-design
• Dekor av rostfritt stål på instrumentbrädan
• Gastank
• Centrallås för bodelsdörr och luckor
• Kamera för tömning

Personliga lösningar gör Arto mer unik
Arto-serien har hängt med sedan 1998 och har ”personliga lösningar” som främsta ledstjärna. Det syns extra tydligt på den nya generationen Arto som finns med flera alternativ, både för den exteriöra och interiöra designen. Karossen kan fås i fyra olika färger: Green elox, Red pearl, Shelby blue eller Oblivion orange. Dessa färger kan alternativ appliceras i folieform på ytterbackspeglar, frontspoiler, sidoskjolar och bakre stötfångare, som alternativ till en hellackering.
Clou-line-paket är ett tillval som sätter extra prägel på husbilen. Det innefattar kromade detaljer runt strålkastare, svartlackerad kylargrill, utanpåliggande fönster på förarhytten och möjligheten att välja en champagnefärgad metallicklack för hela bilen.

I Arto-serien kommer modellerna 59 GL, 74 R och 83 L utgå.

Följande ändringar har gjorts på 2015 års modeller av Arto:
• Fotsteg med fällbart skydd, integrerat i sidokjolen
• Nytt Fiat-chassi
• Nydesignad instrumentbräda med mugghållare
• Nytt tillval: Aluminiumfärgad dekor på instrumentbrädan
• Kromringar runt instrumenten
• ESP, Hillholder och Traction + standard
• Tillval: Automatisk klimatanläggning med pollenfilter

I ett kommande nummer av tidningen Husvagn På Väg kommer det bli en artikel med mer info om de nya modellerna. Jag kommer också visa fler bilder på bilarna i ett annat inlägg.