I Uppsala bor min vän Jacob Almgren som har bussar som ett av sina främsta intressen. Så när vi ses, antingen i Gävle eller Uppsala brukar vi åka mycket buss. Det brukar också kunna bli besök på lie campingplatser samt andra fina platser. Här är lite bilder från dagen.

Först tog vi bussen till Sunnersta för att se hur det ser ut på campingen. Den var tom på husvagnar men nere vid vattnet var det ganska mycket folk. Och fint var det. Solen skiner och värmer.

Här är vi vid båthamnen i Sunnersta. Många grejade med sina båtar och gjorde dom redo för säsongen. Här är Jacob på bild.

Vem vet, någon gång kanske man bor i en husbåt.

Den här båten fångade uppmärksamhet med sina fina färger. Parkerad intill den kortare båten med blått så blev det en uppfriskande syn. Blått, brunt och vitt passar fint ihop.

Vi tog sedan linje 6 till stadsdelen Slavsta. Uppsala stadsbussars flotta har nyligen utökats med MAN Lions city Euro6 hybridbussar. Riktig fina är de, och miljövänliga med elmotor i lägre farter.

Vi hittade en kulle med perfekt utsikt mot vägen där bussarna går. Jacob kan tidtabellen väl och visste precis när nästa buss skulle rulla förbi.

Vi gick sedan bort till en bro över E4:an som låg i närheten. Här såg vi både bussar och husvagnar passera. Bland annat denna Cabby 700 M2C Family kopplad till en Volvo XC70.

Här passerar en äldre Cabby med den förra karossen, samt en Hymer husbil. Även denna Cabby har våningssängar.

Inne i centrum sågs denna Mercedes 230 CE, årsmodell 1984. Jag drömmer om en äldre Mercedes i stil med denna. Och titta, den har dragkrok med.

Nu är vi på Fyrishovs camping i centrum. Här fanns en hel del vagnar. Bland annat denna Kabe Smaragd XL, byggd någon gång 2007-2008.

Sävsjö Euroline 5.6. Denna vagn serieproducerades 1992-1999. Den hade en föregångare…

Föregångaren hette Clubman 552 GL och byggdes 1990-1991. Föregångaren till denna var boggievagnen Clubman 562 GL.

Största modellen i Solifers Artic-serie på 80-talet var 552 GL. En boggievagn med totalvikt endast 1270 kg.

Öggestorp var ett husvagnsmärke som fanns 1963-1995, fram till 1968 som LBE-vagnen. Denna modell, President 630 byggdes 1987-1995 och detta exemplar är byggt 1990 eller senare.

För att kunna resa runt i stan hela dagen samt resa hem till Gävle med Upptåget så köpte jag en 24-timmarsbiljett. Den fick jag i ett mycket fint plastfodral. Och hela Uppsala präglas av glada färger och vacker arkitektur. Det är helt klart en av Sveriges vackraste städer.

Inne i stan var det mycket aktivitet och folk satt på uteserveringar och på bryggorna längs ån. Riktigt mysigt.

Imorgon åker jag till Fritsla igen. Det känns tufft att lämna familjen och mellersta Sverige. Men när man väl kommer tillbaka till Västra Götaland brukar man vänja sig vid det snabbt.

In Uppsala my friend Jacob lives. He is deeply interested in buses, something I also like thanks to a general interest in vehicles. So when we meet, either in Gävle or Uppsala, we usually ride a lot of buses. We also do some visits to the city campsites and other fine places. Above are some pictures from the day.

1. Freedomtravel
    Apr 24, 2014

Vem vet, helt plötsligt bodde vi i en husbåt 😉