Tidigare under dagen åkte jag med Anders och Robin till Kinna Husvagnsservice, då bromsbackar till en av vagnarna skulle få nya bromsband fastnitade. Kinna Husvagnsservice grundades 1974 och två år senare började man sälja SMV Husvagnar. 1980 sålde man flest SMV-vagnar i hela Sverige. Sedan dess har man sålt Sävsjö (1987-1990), Tabbert (1989-1993) och Dethleffs (1993-1998). Idag är verksamheten mest fokuserad på reparationer. En viss begagnat-försäljning bedrivs dock fortfarande.

Där fanns en hel del intressanta vagnar parkerade utanför som jag fotograferade.


Solifer Artic 366 byggdes modellåren 2010-2013. Att döma av de fälgar som sitter på är detta en 2010. Senare bytte både Polar och Solifer ut lättmetallfälgarna på den enkelaxlade modellerna.


Tre Tabbertvagnar stod parkerade. Dessa två är båda enkelaxlade Comtesser av olika årsmodell.


Efter eget tycke var det på mitten av 90-talet som Tabberts husvagnar var som finast, t ex denna Comtesse 630 TD. Det grå partiet på sidorna gör mycket för att det ska känna lyxigt. Och oavsett om man valde en Comtesse eller Baronesse så är det samman majestätiska exteriör. Det var även i mitten av 90-talet som ett antal specialmodeller togs fram, bland annat Royal Intarsie med rokokobord och inslag av marmor i inredningen.


Hobby-vagnar som byggdes fram till 1993 var vitgråa med inslag av mörkbrunt. Efter att ha undersökt den tyska arkitekturen närmare känns det troligt att just det vita med mörkbrun som ofta syns på tyska byggnader starkt influerar husvagnsdesignen. Den villavagnsliknande Landhaus-serien som gjorde entré 1979 var till en början mycket lika tyska villor.


Tillsammans med 70-talets Polar Diplomat så är Aero den absolut vackraste Polarvagnen som någonsin byggts om du frågar mig. Inte ens idag, mer än 20 år efter premiären är en alldaglig husvagn så unik i designen som denna. Polar Aero byggdes sent 80-tal och tidigt 90-tal och fanns i storlekarna 570 och 620, båda med boggie. Hade denna tidsperiod varit mogen för ännu större husvagnar i Norden kanske vi hade fått se en Aero 650 eller Aero 680.

Today, when visiting a caravan repair Company I took some photographs of caravans of different age. One of them was a Solifer Artic 366 which was made between 2010 and 2013. Three Tabbert Caravans were parked there, two of them was single axled Comtesses and on of the a twin axle Comtesse 630 TD from the 90s. I Think Tabbert Caravans were most Beautiful in the 90s with the grey element on the sides. At this time the Comtesse and Baronesse models looked simular. In the 90s there were a few special models were made. These included the Royal Intarsie with rokoko table and elements of marble on the interior.

The Hobby Caravan is from the period when the vans from this maker were White and Brown, a lot like german architecture. The Landhaus range that was introduced in 1979 was very simular to german houses. Since 1993 Hobby Caravans are more blue.

Polar Caravans are made in the North of Sweden since 1964. According to me the models Diplomat from the 1970s and the Twin axle Aero on the photo above are the most beautiful vans from this manufacturer.