Anledningen till att jag begav mig till Nederländerna var ett möte med landets få husvagnstillverkare, KIP Caravan. Som tidigare nämnt här på bloggen stundar ett examensarbete följande läsperiod, med början den 24:e mars. Som avslutande del av maskiningenjörsutbildningen ska det ha innehåll som är relevant för utbildningen och det framtida arbetslivet. På KIP ville de av förklarliga skäl se mig i verkligheten så idag gällde det.


Vid Amsterdam Riksmuseum avgick buss 197 mot Schiphol Flygplats. Det var där jag skulle möta en medarbetare för att bli skjutsad till fabriken i Hoogeveen.


Snacka om elegant entré. Det var sagt att vi skulle mötas inne vid mötesplatsen inomhus men det blev här utanför entrén som jag väntade på att få se en VW Passat med en liten husvagn påkopplad.


Nu är vi på väg! Det är ca 17 mil från Schiphol till Hoogeveen. Det fanns med andra ord mycket tid till att prata husvagnar. Två timmar närmare bestämt.


Nu är vi framme! Jag har sett denna fabrik på bild och på Youtube ett antal gånger och nu i verkligheten. Det känns häftigt det. Lustigt nog är detta första gånger som jag besöker en husvagnsfabrik över huvudtaget.


Så här såg ekipaget ut. Shelter heter denna söta vagn, som är minst i modellprogrammet. Detta är ej basversionen utan en mer påkostad modell med bland annat lättmetallfälgar, framruta och takräcke. Priset för denna Shelter Plus är 13 495 euro. Basversionen kostar 9895 euro.


Notera skylten med 100 på. En liten husvagn som denna får max framföras i 100 km/h. Värt att veta om den här modellen är att den går att få i vilken färg eller vilket mönster som helst exteriört, så att man kan ge husvagnen en look som matchar ens bil. Detta verkar vara framtiden när det kommer till husvagnsdesign.


Isa White heter en av de serier som kategoriseras som resevagnar. I denna kategori ingår Isa White och Greyline, vagnar med standardbredd och permanent ståhöjd inuti.


I lunchrummet står bland annat denna KIP Leghorn från 50-talet. KIP grundades 1934 som ett karossmakeri. 1947 byggdes den första husvagnen. Senare fick jag en visning av fabrikslokalen, där vagnarna monteras ihop. Tyvärr så var det inte lämpligt att fotografera där inne. Det får bli en annan gång.


Medan jag väntade på mötestid med chefen Henk Gunnink och designern Alske Jonker tittade jag igenom dessa broschyrer. Jag fick också en bok som kom ut då KIP firade 70 år 2004. Just nu planeras en jubileumsbok för 80-årsjubiléumet.


Snygg vägg eller hur?


När besöket var över fick jag skjuts till Hoogeveen Central. En ganska liten station. Tåget tillbaka till Amsterdam innebar två byten, i Zwolle och Lelystad.


Tågbyte i Lelystad! Det tog knappt två timmar från Hoogeveen till Amsterdam Central.


Amsterdam Central är verkligen pampig. Häftigt effekt det blir när människor i rörelse blir halvt genomskinliga.

Stationshuset är i stil med många andra byggnader i Amsterdam. Mörka och djupa färger med många små detaler.

Från stationen tog jag spårvagn nr 16 till De Weteringschans där hotellet låg.
Idag blir det till att utforska lite mer av Amsterdam. Ikväll kl 23:15 går första bussen mot Hamburg.

The reason I went to the Netherlands was a meeting with the caravan manufacturer KIP. As previously mentioned on this blog it will be time for me to conduct a final study thesis, starting on March 24th. As the final part of a mechanical engineer education it should contain content that is relevant to the education and future employment. The staff at KIP wanted for obvious reasons to see me in real life and today was the day.

At Amsterdam Riksmuseum departed bus 197 to Schiphol Airport. That’s where I would meet a co-worker and be driven to the factory in Hoogeveen. It is about 170 km from Schiphol to Hoogeveen. There was, in other words a lot of time to talk caravans. Two hours to be precise.

I have seen the KIP plant on pictures and on Youtube a few times and now in reality. It feels awesome. Funnily enough, this is the first times that I visit a caravan factory at all.

Shelter is the name of the smallest model from KIP. On the photos above is the Shelter Plus including alloy wheels, windscreen and roof rack. The price for this Shelter Plus is 13 495 euros. The basic version costs 9895 euros. Note the plate with 100 on. A small caravan as this may be driven up to 100 km /h. Worth knowing about this model is that it is available in any color or any pattern on the exterior, so you can give the trailer a look that matches the car. This seems to be the future when it comes to caravan design.

In the lunch room, among others, the KIP Leghorn from the 50s. KIP was founded in 1934 as a vehicle body maker. In 1947 the first Caravan was built. Later I got a tour of the factory premises, where the vans are assembled. Unfortunately, it was not appropriate to photograph there.

After the visit I took the train back to Amsterdam and the hotel.