Den främsta anledningen till att jag besökte CMT-mässan var en inbjudan av Mobile Living Group att få se de nya jubiléumsmodellerna från Niesmann + Bischoff. Mobile Living Group ansvarar för sverigeimporten av detta exklusiva märke som nu hängt med i 35 år.

Höjdpunkten på mässan var två helt nya modeller, Arto 88 E och Flair 800I LEBW. Den förstnämnda kännetecknas av att den på mässan var lackerad i blått, så kallad Carbone Blue. Detta för att locka lite yngre husvagnsköpare och visa att en husbil nödvändigtvis inte behöver vara vit.Arto 88 E har långbäddar, toalett, separat duschkabin och samvarodel.


Presentation av nyheterna (på tyska såklart). En designer vid namn Judith Milberg har tagit fram textilier till den nya Arto 88 E. Även insidan ska ju ha färg om exteriören har det.


Snygga textilier må jag säga, och märkets logotyp på kuddarna höjer känslan av exklusivitet en aning.


Flair 800I LEBW fås med en ny planlösning med långbäddar bak, kök, toalett i dusch bak och en L-formad sittgrupp intill hytten. Modellen byggs på ett chassie av modellen Iveco Daily 65 C 17.


Även här är det förstklassig känsla i detaljerna. De flesta skåpen och luckorna öppnas genom att man trycker in dem lite bestämt i nederkant. Det kännetecknar verkligen en gedigen husvagn/husbil.


Arto-serien fick till modellåret 2014 en helt ny design på fronten.

The main reason I visited the CMT show was an invitation by Mobile Living Group to see the new anniversery models from Niesmann + Bischoff. Mobile Living Group is responsible for Sweden imports of this luxury brand that is now hung with for 35 years.

The highlight of the fair was two brand new models, Arto 88 E and Flair 800I LEBW. The first one is characterized by the optional paint work, so called Carbone Blue. This is to attract younger buyers and show that a motorhome not necessarily has to be white.
Arto 88 E has single beds, toilet, separate shower cubicle and seating area.

Flair 800I LEBW has a new layout with single beds at the rear, kitchen, toilet and shower in the middle and an L-shaped seating area next to the cab. The model is built on a Iveco Daily 65 C 17 chassie.