För lite mer än en vecka sedan genomförde jag ett körprov för den nyligen införda, utökade B-behörigheten. Det enda som krävs för att tilldelas B-behörigheten är ett godkänt körprov. Då kan du framföra ekipage med sammanlagd totalvikt på 4250 kg. Jag blev tyvärr inte godkänd, och fick veta efter vad som skulle varit bättre. Jag tänkte tipsa om vad du bör tänka på om du som läsare tänkt ta behörigheten.

Lasta vagnen rätt! Minst halva maxlasten ska uppnås och då kan det t ex vara passande att lägga in ett eller flera förtält. Se då till att det inte kan glida iväg vid en hård inbromsning, eller ännu värre en kollision. Placera tunga föremål nära golvet och fördela vikten över golvet. Om flera långa föremål används så placera dem på rad över hela vagnens längd så de låser varandra.

Kör inte provekipaget till uppkörningsplatsen själv. Organiserade kontroller av körkort förekommer på dessa platser, i syftet att undersöka om provtagaren verkligen inte bryter mot reglerna. Du kan antingen se till att i så god tid som möjligt be en person med rätt behörighet kör vagnen till uppkörningsplatsen. Alternativt kan du köra dit ekipaget med en bil som får dra vagnen lagligt.

Se till att både bil och vagn har godkända däck och fungerande belysning. Det räcker med att bilens däck är för slitna för att överväga underkännande, speciellt om dåligt väglag råder.

Inspektören kommer med största sannolikhet be dig kontrollera bromsarna. Börja med att dra åt handbromsen så hårt du kan. På vissa husvagnar är handbromsen konstruerad så att du kan variera bromsverkan ganska rejält. Om den inte dras åt ordentligt går det fortfarande att köra framåt och backa. Efter kontroll av handbromsen ska du också undersöka färdbromsarna. Gasa upp ekipaget där det finns plats och tvärnita. Före och efter kan du se om påskjutsbromsen tryckts hop. Tänk på att påskjutsmekanismen sitter under den svarta damasken på dragstången. Använd måttband och mät skillnaden i längd före och efter. För ideal bromsverkan ska minst 25 procent av bromsen tryckas ihop.

• Själva körprovet genomförs i blandad miljö, bland annat inne i centrum. På mindre gator och i gångfartsområden måste hastigheten vara extra låg. Tänk på att en fotgängare eller cyklist när som helst kan dyka upp bakom ett hörn. Med husvagn på kroken blir bromssträckan i allmänhet längre.

Anpassa körningen till det faktum att en tung släpvagn hänger på dragkroken. Gör inga tvära inbromsningar, detta bedöms som olämpligt speciellt vid halt väglag. Tänkt eco-driving och motorbromsa en bra bit istället, påskjutsbromsen saktar ner ekipaget trots att du inte rör bromspedalen.

• Ett sista tips, ta det lugnt. Det är lätt att stressa upp sig av nervositeten. Då är det lätt hänt att man missar saker, som att släppa handbromsen när det är dags att ge sig iväg på själva körprovet.


Jag fick husvagnen transporterad till Trafikverket i Kinna av en bekant som också stod till tjänst med bil. Om du har möjlighet så lås gärna draganordningen så ingen kan stjäla hela vagnen.


Ett positionsljus fungerade inte på Volvon jag lånade. Bara att åka till Mekonomen och få hjälp med ett nytt, alternativt byta det själv.