Så var det dag att börja berätta sagan om en framträdande profil i husvagnsvärlden. Tabbert från Tyskland. En man vid namn Alfred Tabbert, med ambitionen att gå steget längre än alla andra med sina husvagnar, formade varumärket Tabbert med mottot: ”Gör ditt bästa varje dag och skapa modeller som är elegantare, säkrare och komfortablare”. Med dessa ord i åtanke var det inga tvivel om att Alfred Tabbert kunde göraverklighet av sin vilja. I generationer har Tabbert husvagnar kännetecknats av det som var vision redan från början, och som fortfarande är det. Kvalitet, anspråk och elegans.

Alfred Tabbert föddes den 22 maj 1908 och utbildade sig i ungdomsåren till snickare. Efter en anställning på Siemens i Berlin, som utexaminerad snickarmästare etablerade han 1934 firman Karosseribau Alfred Tabbert, som bedrev tillverkning av olika karosskonstruktioner. Redan 1937 byggde Alfred sin första husvagn, en kompakt och aerodynamisk skapelse. Denna följdes av fler, och en utmärkande målgrupp var kringresande konstnärer. En av vagnarna blev också uppmärksammad på bilutställningen i Berlin 1938. Olika saluvagnar, påbyggnadsenheter för lastbilar samt utrustning för militären fanns i sortimentet de följande åren. Det var 1953 som organiserad tillverkning av husvagnar tog form, och med 120 anställda började man 1954 tillverka den hopfällbara och lätta modellen Campina, som följdes av Ideal 1955. Alla modeller från Tabbert pryddes med en logotyp med Berlins vapenbjörn på. Denna logotype har i ett antal utformningar varit ett kvarvarande signum för alla Tabbertmodeller och är det än idag.

Verksamheten hade under 40-talet drabbats av flera bränder och 1959 var det så dags för en till, något som fordrade flytt till nya lokaler. Man hade nu 1500 kvadratmeter att disponera. Detta år var man också representerad på bilutställningen IAA i Frankfurt. Året efter, 1960 introducerades ett antal modeller på den skandinaviska marknaden. Vissa modeller uteblev då de enligt skandinaviska riktlinjer var för breda för vägarna här. Priset ansågs dessutom vara aningen för högt. Samma år lanserades modellen Prinz som var 3,20 meter lång och för sin tid mycket solid och välbyggd.

1961 hade totala antalet modeller stigit till åtta stycken, och på den svenska marknaden stod företaget Bruce & Co AB i Helsingborg som generalagentur. 22 vagnar från Tabbert registrerades i Sverige detta år. 1962 syntes för första gången den takkonstruktion som än idag präglar frontpartiet på alla Tabbertvagnar. Den spetsiga utformningen av framgaveln som döljer en luftspalt ger upphov tillen konstruktion som kan andras. Importen till Sverige överfördes till Motorcentralen AB i Helsingborg och 21 vagnar registrerades i Sverige detta år. Årsproduktionen uppgick till 1600 enheter 1963, och totalt hade 5000 vagnar lämnat fabriken. Det gjorde Tabbert till Tysklands näst största husvagnsproducent efter Wilk.

Det var historien om de första tio åren i Tabberts historia. Inom kort kommer du få läsa mer om Tabbert.