Sprite är ett av de främsta husvagnsmärkena som existerar. Inte bara i hemlandet England utan även internationellt. I Sverige är Sprite ett av det vanligast förekommande fabrikaten från de Brittiska öarna, och på 80-talet byggdes även Sprite-vagnar i småländska Sävsjö, vagnar som senare fick namnet Smålandia.

Det hela började 1947 då Sam Alper började jobba för sin bror Henry Alpers företag Alperson Products. Verksamheten drev produktion av husvagnar, som var dyra, tunga och därmed inte så populära. Ett par år senare lanserade därför Sam den nya lättare vagnen Sprite. Försäljningen gick bra, och man insåg snart att detta var ett märke att satsa på. Nya modeller lanserades, och under 50-talet debuterade de idag inarbetade modellnamnen Major, Musketeer och Alpine. Succén fortsatte på 60-talet, då marknaden för husvagnar fullkomligt exploderade. När Sprite tog över den väletablerade Eccles-fabriken och senare Bluebird bildades Caravans International, CI som det förkortades. Sam Alper utvidgade sin verksamhet med produktion av båtar, leksaker och eldrivna golfbilar. Ingen av de nytillkomna divisionerna blev dock särskilt långvariga. Husvagnarna nådde nu ut till världens alla hörn, inklusive USA, Afrika och till och med Irak. En ny husvagn av modellerna 400, Alpine eller Musketeer lämnade produktionsbandet var åttonde minut, och med nyförvärvning av märket Fairholme blev CI nu ledare bland alla europeiska husvagnsproducenter.

70-talet hör till de lite tuffare decennierna för Sprite, då konkurrens från bland annat den nya uppstickaren ABI (stod för Ace Belmont International) krympte koncernens marknadsdel. 1973 var begynnelseåret för ABI-koncernens märke Monza, som direkt konkurrerade med Sprite. När 70-talet övergick i 80-tal hade många mindre tillverkare börjat falla bort från marknaden. Husvagnsbranschen fick sig en törn, och CI var tvunget att satsa extra stort för att överleva.

Håll dig uppdaterad så berättar jag mer om Sprite inom kort.

  1. nocke
    Mar 25, 2014

    Här verkar det finnas kunskap ! :-)

    Har länge funderat på att få tag på den minsta modellen Sprite 400 (helst en 67:a) men vet inte vart man ska börja leta… och vad är ett rimligt pris ? kan man rikta tankarna mot ett renoveringsobjekt ? ( det kanske är för dyrt) många frågor men jag hoppas på ett svar :-)
    Mvh
    Nocke

    Reply
    • Johan
      Mar 25, 2014

      Hej Nocke!

      Tusen tack för dina frågor. Om du inte redan gjort det skulle jag föreslå att du tittar in på http://www.blocket.se och letar efter objekt. Där är chansen stor att en vagn säljs av diverse skäl som gör att den måste bort snabbt och därmed är priset lågt. Annars kan det säkert finnas objekt till salu hos veteranklubbar, t ex http://www.classic-caravans.se/.

      Rimligt pris på en veteranvagn beror på skick, men också som sagt anledning till att den säljs. Det finns säkert utrymme för att pruta, speciellt om säljaren snabbt behöver bli av med vagnen. Det känns inte som att priset på en veteranvagn borde kan bli särskilt högt då vagnen är jämförelsevis gammal. Att sikta på ett renoveringsobjekt kan vara ett tänkbart alternativ. Men se upp för fuktskador i vagnarna, det kan innebära stora ingrepp som erfordrar kompeten och kanske också kapital. Innan potentiellt köp, kontrollera också chassiet. Vissa husvagnschassien av äldre modell är ej galvaniserade och kan rosta. Är det sönderrostat är det nog inte ett lönsamt köp. Skriv eller ring till mig om något intressant dyker upp så kan jag nämna vad jag tycker samt vad du bör tänka på.

      Hoppas dessa svar var till god hjälp. Hör gärna av dig vid fler frågor. Berätta gärna också hur det går:)

      /Johan

      Reply
  2. Anna
    Sep 30, 2014

    Hej
    Vet du vilket yttermått en Sprite 400 1963 har?

    Reply