Nu är det hög tid att fortsätta berättelsen om Skottlands enda husvagnsproducent. Thomsom Caravans…

…1951 bytte modellen Swift namn till Dart och övriga modeller var den 4,08 meter långa Almond och den 5,40 meter långa Deveron. Den sistnämnda hade en nedfällbar dubbelbädd och två entrédörrar. Priset var 590 pund.

1951 presenterades modellen Braemar med en karosslängd på 6,60 meter. Denna modell kännetecknades av att den hade badkar, och ett separat sovrum. Man introducerade även modellerna Carron på 2,70 meter och Clyde på 5,28 meter. Namnen på husvagnsmodellerna från Thomson hade hittills tagits från skotska floder. Från 1957 började man dock använda beteckningen Glen i alla modellnamn. Modellen Leven fick därmed namnet ändrat till Glendale. Man tillverkade 600 husvagnar detta år.

1995 lanserades modellen Glenrosa med en längd på 5,60 meter. Thomson husvagnar importerades till Sverige via agenturen Handelsbolaget Germia i Göteborg. Man tillverkade en serie på 150 husbilar 1961, i tillägg till 1000 husvagnar. Modellerna som erbjöds i Sverige var Glen, Glendale, Glenelg, Glenalmond och Gleneagle. Karosslängderna sträckte sig från 3,20 till 5,25 meter. Man tillverkade 1715 vagnar 1963. Detta år avled också grundaren Daniel Ferguson Thomson. Året efter grundlades The Thomson Owners Club i England. 1966 köpte man upp firman George Smith Limited, som levererade textilier och diverse inredningsdetaljer till Thomson husvagnar.
1967 presenterade man modellen Mini-Glen med en längd på 2,60 meter.

1969 grundlade man en underavdelning i Canada med namnet Thomson York Limited, då man såg ett stort behov av Thomsons produkter i detta land. 100 vagnar exporterades till Canada detta år. Totalt 4655 vagnar tillverkades detta år…

Fortsättning följer…